Bijlage 2: Canal de l'Est  (branche Nord)

 

Givet-Troussey

Lengte 272 km

59 sluizen

plaats

beschrijving

Givet

7 Sluizen tot Fumay

2 mechanisch 5 automatisch

Na 1ste sluis tunnel

Fort de Charlemont 1555  op de linker oever, Giver Notre-Dame  op de rechter oever. Rechts een lange kade. Gedeelte bestemd voor pleziervaart. Links nieuwe drijvende steigers (1 juni 2001). Hier zijn douches, electriciteit, water en vuilcontainer. Aanlegplaats is dicht bij het centrum.

Vireux Molhain

Aanlegplaats aan de linkeroever onder de brug. Moeilijke aanleg.

Hierges

Aanlegplaats aan de linkeroever in Aubrives 2 km van Hierges, oppassen bij aanleggen.

Fumay

Mooie aanlegplaats aan de rechteroever na de brug met water en elektriciteit en echte capitainerie. Alleen elektriciteit wordt in rekening gebracht Markt op de haven en door het plaatsje op woensdag. Aanrader.

Revin

Prachtige aanlegplaats na de tunnel rechts, direct na de brug links. Aanleg met water elektriciteit en vuilcontainer. Ligging naast een park met tennisbaan. Toiletgebouw te gebruiken van het park/tennisbaan.

Supermarkt na uitgang haven rechts en na 50 meter links en direct weer links. Over de brug ligt het stadje.

Monthermé

Afmeren na de brug aan stuurboord.  Niet aan te raden. Pas op voor stenen onder water.

Bogny

Goede aanlegplaats voor enkele schepen. Steiger voorzien van elektriciteit en water.

Even verderop aan de linkerzijde ook aanlegplaats. Vastmaken aan grote ringen in de muur. Geen faciliteiten. Geen aanrader.

Charleville-Mezieres

Twee aan elkaar gegroeide steden. Place-Ducale een van de mooiste pleinen van Frankrijk. Charleville is van de 17de eeuw.

Twee maal per week markt, dinsdag en donderdag.

Aanlegplaatsen na de sluis rechtsaf aan steigers. Een geheel nieuwe jachthaven is iets verderop rechts. De vaste loopbrug  over de ingang van de haven is beperkt in hoogte tot ca 3.00 m. De haven was begin juni 2001 nog in aanbouw maar schepen worden wel toegelaten. Faciliteiten nog niet in bedrijf.

 Pont a Bar

Splitsing naar Canal des Ardennes. Uitgebreide haven door de sluis heen van Canal de l'est naar Canal des Ardennes. Hier ook diesel te verkrijgen.Eerst volgende tankstation is in Dun sur Meuse iets voor de aanlegplaats links.

Sedan

"Genéve van het Noorden" wordt Sedan genoemd door de vele franse protestanten die hier hun toevlucht hebben gevonden in 1642. Het chateau is het waard om eens goed bekijken.

Aanlegplaats bij een camping direct na de sluis scherp linksaf. Water en elektriciteit aanwezig. Gebruik van de toiletgebouwen van de camping. Eenheidsprijs van Frs 50,- voor elke afmeting schip, incl. elektriciteit. In Juni2001 komen nieuwe aanlegsteigers met een nieuw prijssysteem.

Mouzon

Goede aanlegplaats met veel faciliteiten.   Bezienswaardigheid is een prachtige gotische benedictiner Abdij uit de 13de eeuw. Ook bijzonder is de Hospice met zijn prachtige tuinen. Prachtige binnenstad met veel bloemen.

Stenay

Even na de sluis "de Garde" links, goede  ligplaatsen bij de camping. Veel resten te zien uit de tijd van de galliers. In de eerste wereldoorlog was hier het hoofdkwartier van de Duitse troepen tijdens de slag om Sedan. Bezienswaardigheid is het Musée de la Biere.

Dun-sur Meuse

Ligplaats aan de linkerzijde aan nieuwe steigers met elektriciteit en water. Er is zelfs een capitainerie met douche en toiletten en een wasmachine. Prachtig uitzicht vanaf de toren van de kerk uit de 16de eeuw. In het lagere gedeelte van het plaatsje zijn veel winkeltjes en restaurantjes te vinden.1 Kilometer voor Dun is een diesel tankstation aan de linkerzijde.

Consenvoye

Ligplaats aanwezig. Direct na de sluis (met schuine wanden) scherp links af.

Verdun

Aanlegplaats, zo te zien geheel nieuw, aan de rechteroever met faciliteiten zoals elektriciteit, water en afvalcontainer. Ook aan de linkeroever tegen de kade goede ligplaatsen eveneens met water en elektriciteit. In de stad veel bezienswaardigheden zoals la Cathédrale de Notre-Dame gebouwd op het hoogste punt van de stad, via de trap even een forse klim. Verder het museum "Hotel de la Princerie", le Monument de Victoire en "Hotel de Ville", het gemeentehuis met een museum over de slag van Verdun, 50 meter van de ligplaats verwijderd en niet te vergeten la Citadelle met 7 km onderaardse gangen. Denk er om, de bezichtiging d.m.v een elektrisch treintje geschiedt bij 7 graden. Een trui of jack is noodzakelijk.

Saint-Mihiel

Ligplaats aan een drijvende steiger met water en elektriciteit.   Plaatsje was in de 16de eeuw bekend om zijn weverijen en goudsmeden.

Commercie

Niet direct aan te raden om aan te leggen. Ligplaats naast de spoorbaan en tegen een vervallen betonnen kade zonder bolders om vast te leggen (wel direct naast de "Aldi"). De stad heeft verrassingen in petto. Veel mooie gebouwen waaronder het werkelijk prachtige Chateau Stanislaus. Bekend ook om zijn "Madeleines" een wereld bekend gebak.

Canal de la Marne au Rhin

Rechtsaf de afslagnaar het Canal de la Marne naar o.a. Vitry-le-Francois

 

Pagny-sur-Meuse

Goede ligplaats aan de rechterzijde. Aanlegsteiger met water en elektriciteit.

Toul

Aanlegplaats tussen de sluizen 25 en 26. Vanuit sluis 25, de laatste elektronische sluis voor Toul, kun je de haven rechts zien liggen. Bezienswaardigheden zijn de St.Etienne-Kathedrale en de St.Gengoul-Kirche.

 

In Toul moet gekozen worden tussen bezoek aan Nancy, na Toul bakboord uit of doorgaan naar canal de l'Est stuurboord uit.

Toul - Nancy

Via de gekanaliseerde Moesel langs Liverdun en dan ter hoogte van Nancy Canal de la Marne au Rhin. In juli en augustus kan gebruik gemaakt worden van de Embranchement de Nancy naar Canal de l'Est. In andere maanden gaat dit niet en moet teruggevaren worden naar Toul c.q. de kruising naar Canal de l'Est. Vanaf ca 2003 wordt de Embrachement het hele jaar voor de pleziervaart opengesteld.

Nancy

Meerdere aanlegplaatsen. Gunstigste is Port de Plaisance Nancy in Bassin St.Georges,met water, elektriciteit en vuilcontainer.  Andere aanlegmogelijkheid is Bassin St. Catherine echter overwegend voor commerciële schepen. Bij Port de Bonsecours kan getankt worden. Het leren kennen van de stad kan het beste beginnen bij la place Stanislas. Zeer indrukwekkend. (vanaf de haven tweede weg links), ook de oude stad is een bezienswaardigheid. Verder interessant het Park Pépineriere en het Zeeaquarium.

Canal de l'est (brache Sud)

Neuves-Maison - Corre

Lang 121 km

93 sluizen Charmes

 

 

Neuves -Maisons

 

Hier begint Canal de l'Est ofwel de gekanaliseerde Moesel

Richardmenil

Leuke ligplaats maar aan het begin zeer ondiep met gevaarlijke stenen. Op de balken staat de diepte aangegeven maar vanaf het schip niet te lezen. Voor schepen dieper dan 1.00 mtr verder doorvaren naar voren. Wordt max. 1.30 mtr.

Klein dorpje met een restaurant en enkele winkeltjes in het lagere gedeelte aan de andere kant van het dorp.

Charmes

Aanlegplaats aan de rechteroever voor en na de brug, direct voor de camping, met water, elektriciteit en vuilcontainer. Plaatsje met 6000 inwoners. Leuk om te bekijken maar niet bijzonder. Op zondag en maandag alle winkels dicht.

Sluizen

Van hieruit meerijdende sluiswachter. Meestal twee. Sluis 21 maar vooral sluis 19 zijn lager dan normaal. Rekenen met max 3.40 m., sluis 19 zelfs nog iets lager. In noodgevallen wordt het water verlaagd tussen twee sluizen.

Vincey et Portie

Plaatsje aan beide zijden van het water. Aanlegkade aan de linkeroever na de brug.

Epinal

Om Epinal te bezoeken moet via een mooi zijkanaal gevaren worden met een aquaduct. De haven, "Port Epinal" bevindt zich aan beiden zijden van het water. Bij invaart rechts het nieuwe gedeelte met prachtige aanleg en alle faciliteiten met mooi en ruim uitzicht. De linkerzijde is een kade dicht bij een weg, maar wel met water en elektriciteit. Op de haven een goed restaurant waar ook boven op een groot terras gegeten kan worden. De stad bevindt zich aan beiden zijde van het water. Links met veel leuke pleintjes en de Basilic. Rechts de winkelstraten. Het is ca 15 minuten lopen van de haven. De supermarkt 10 minuten lopen. Vanaf de haven links langs het water lopen, goed zichtbaar aan de linkerkant van de weg.

Sluizen

Er volgen nu 14 sluizen achter elkaar. Schutten gaat snel. Alle sluizen in ca 4 uur. (in ons geval raakten 3 sluizen tijdens schutten defect en moesten we hulp roepen). 6 sluizen naar beneden naar de Saone.

Aanlegplaats onderweg

Van Epinal/Golbey is Fontenoy niet in één ruk te bereiken. Aanlegplaats voor de nacht is te vinden na sluis Trusey (nr.1) geschikt voor veel boten en dicht in de buurt een dorpje. De volgende goede aanlegplaats, midden in de natuur, zijn direct na sluis 8,wat wij hebben gekozen (ca 2 uur langer varen na sluis 1). Hier zijn aanlegplaatsen voor ca 5 schepen. Geen faciliteiten maar wel aangenaam.

Bain-les-Bains

Afmeren aan de rechteroever boven sluis 29 waar water en vuilcontainer maar ook picknicktafels, een stenen barbecue en een speeltuintje aanwezig zijn. Plaatsje, bekend door heet waterbronnen en ligt 3 km landinwaarts. Wij hebben de moeite genomen en hebben eerste klas gegeten in Hotel de la Post, maar niet goedkoop.

Fontenoy-le-Château

Goede aanligplaats aan de linkeroever voor de brug, net na de aanlegplaatsen voor huurboten, met alle faciliteiten bovendien wasserette en douche in het gebouw van Blue Line. Op een steenworp afstand van Blue Line is een restaurant.

Van hier tot Corre

11 sluizen allen geautomatiseerd dus zelfbediening.

Corre

Aanlegplaats na de bruggen voor de sluis of in het haventje direct na de sluis. Corre bekend door een grote galloromaanse afgraving met een prachtig mozaïek. Van mei tot september elke dag, 's middags, demonstraties glasblazen.

Petite Saône

Bij Corre komt sluis 46 naar de Petite Saône

In dit gebied wordt veel gevist. Voorzichtig varen om ruzie met de vissers te voorkomen. Er zijn hier veel heerlijke restaurantjes waar verse vis wordt geserveerd.

Conflandey

Het eiland Ile Cantin word aan de stuurboordkant gepasseerd. Direct alis er aan de rechteroever een aanlegplaats met water, electriciteit en vuilniscontainer. Vlakbij is er een kinderspeelplaats.

Port sur Saone

Een paar honderd meter voorbij de brug, kort voor de volgende brug is een leuke haven met alle faciliteiten incl. douches. Ook diesel tanken is hier mogelijk. In ons geval bleek geen olie beschikbaar en kon wel enige dagen duren. Reken dus niet 100% op dit station.

Overigens ook is het prachtig liggen midden in het dorp aan de kade

Scey-sur-Saone

Bij splitsing van de rivier (derivation)  kan keuze gemaakt worden of links uit doorvaren of rechtdoor naar hetdorp welke beslist hetbekijken waard is. Wel moet er terug gevaren worden naar de splitsing om de tocht voort te zetten.

Er is overigens een goed uitgeruste haven met elektriciteit, water, douches en een werf halfweg de derivation.

Tunnel S'Albin

Even verderop komt de tunnel S'Albin die 680 meter lang is. De tunnel wordt beurtelings vrijgegeven voor beide richtingen d.m.v. stoplichten.

Er volgt nu een redelijk lang traject zonder officiële aanlegplaats.

Charentenay

In de bocht stuurboord wal aanhouden. Prachtig gelegen met prima aanlegplaatsen met water, douches en vuilniscontainer.

Terugvaren naar de derivation om tocht voort te zetten

Ray-sur-Saone

Na de derivation de Chartentenay, direct na de sluizen rechts afslaan naar Ray. Eenvoudige aanlegplaats waar water getankt kan worden.

Seveux

Een uitstekend uitgeruste aanlegplaats met alle faciliteiten incl. een reparatiewerf.

Na de brugkomt de tunnel de Savoyeux van 643 meter lang.

Rigny

Na de brug eenvoudige aanlegmogelijkheid.

Gray

Aanlegplaats bij Connosseur boten verhuur. Water en brandstof te verkrijgen.Na de sluis is eveneens aan de linkeroever een ligplaats met water en vuilcontainer. De waterdiepte is echter beperkt tot 1.00 mtr. Soms lukt meer maar de waterdiepte kan de volgende dag weer verlaagd zijn en lig je vast. Wij hebben het met 1.20 diepgang geprobeerd maar zijn toch maar door de sluis terug gevaren naar Connosseur.

In het dorp een aantal bezienswaardigheden zoals la Basilique Notre-Dame en het stadhuis, gebouwd in 1568.

Mantouche

Ter hoogte van Mantouche de linkeroever aanhouden i.v.m. veel stenen onder water. Direct voor deze versmalling zijn aanlegplaatsen. Ook 200 verderop nog plaatsen aan een betonnen kade. Voor mensen met kinderen is een speeltuin even verderop aan het water. Aanleg echter moeilijk. Kop op de kant en achteranker uit is de enige mogelijkheid.

Voor Heuilley (km 260) is aan de linkerkant een aanlegplaats in de natuur.

Heuilley

Een kwartiertje voor Heuilley is aan de linkeroever een aanlegplaats midden in de natuur. Binnen loopafstand is een restaurant te vinden Auberge du Vieux Moulin.

Het dorp zelf is een stukje verderop waar overigens ook een aanlegmogelijkheid aanwezig is aan de kade aan de linkeroever.

Verder gevaren wordt op de derivation d'Heuilley. Aan het einde, vlak voor de sluis begint het Canal de la Marne á la Saône

Pontailler-sur-Saone

Aanlegplaats direct na de brug aan de rechteroever met water en douches. Hier is ook een monteur te vinden voor bootreparaties. Ook voor de brug is rechts een aanlegplaats. Leuk plaatsje om een dagje te blijven.

Voor Lamarche (km 246) een klein aanlegsteigertje bij een leuk restaurantje. Je mag er een nachtje blijven liggen van de restaurantbaas.

Auxonne

Aanlegplaats aan de linkeroever aan beide zijde van de brug. Links aan drijvende steigers met water en elektriciteit.

Het drinkwater bevindt zich niet op de steigers maar op de wal op een centraalpunt. Een grote prachtige stad waar veel te zien is. Bonaparte begon hier zijn loopbaan. Bezienswaardig zijn la Tour de Belvoir, Porte Royal en vooral musée Bonaparte.

Na voortzetting van de tocht komt direct aan het eind van de derivation, de sluis. Dit is de enige sluis tot St.Jean de Losne. De Saone is een vrij brede rivier en je kunt weer een opschieten (15 km p/uur).

Vlak voor St Jean de Losne wordt links de ingang van het Canal du Rhône au Rhin zichtbaa